Englishשירות צרכנים
אנחנו
המותגים שלנו
מוצרים
מידע מקצועי
מתכונים
צור קשר
דרושים

מאמרים


לחם לחיים
לחם הינו מוצר מזון בסיסי,מהנפוצים והאהובים ביותר בעולם מאז שחר ההיסטוריה
האנושית ועד היום. הלחם, העשוי כולו ממים וקמח, בתוספת שמרים בדרך כלל, הפך
למקור השראה לאופים בכל העולם, המוסיפים אליו מגוון רכיבים לשיפור הטעם,
הריח והמרקם, מתבלינים ועד מיני פירות וגרעינים, כל אחד לפי טעמו האישי.

לאורך ההיסטוריה התפתחו צורות שונות של לחם בעולם, סוגי הלחם המסורתיים
היו ייחודיים לכל אזור ואזור והושפעו מתנאי השטח,סוג האדמה, סוגי הדגנים וכמובן
שיטות האפייה וצרכי האוכלוסיה המקומית.עד היום אנו משייכים כל לחם למוצאו
המקורי אם זה הצ'אפטי והנאן ההודיים,הבאגט הצרפתי או החלה היהודית. הלחם
מאז ומעולם היה סממן לאומי-תרבותי מובהק.

לחם נאכל חם,טרי, קר או בצנימים, עם כל דבר, ויש גם כאלה שאוהבים לאכול אותו
כפי שהוא, ללא תוספות. הצורה הפופולארית ביותר לשימוש בלחם היא הכריכים, עם
כל הממרחים והמילויים בכל הצורות, כיד הדמיון.
התעשייה המודרנית אף הצליחה לייצר לחם מופחת קלוריות, מה שנקרא "לחם קל".
מדינת ישראל היא אחת מהמדינות המצטיינות בייצור של לחמים קלים איכותיים
וטעימים.

במודעות הציבור רווחת הדעה שלחם משמין. רבים אומרים לי את המשפט הנפוץ: "אני
משמין מלחם". אבל כשאני שואלת מה אוכלים עם הלחם, התשובות כוללות מריחת
שכבות עבות של חמאה, גבינה שמנה, ריבה או שוקולד, או כמה שכבות של נקניק הגון,
שלא לדבר על לחם יחד עם הרבה אוכל משמין אחר. אז ממה משמינים באמת,
מהלחם, או מכל אותם הדברים שבאים עם הלחם, עליו או לידו?

אם מדברים על ירידה במשקל, המזונות המתאימים לצורך זה אינם רק אלה המכילים
מעט קלוריות, אלא כאלה המשביעים לזמן ממושך. לדוגמה, אפשר להשוות בין גביע
רגיל ( 200 סמ"ק) של יוגורט דיאטטי ( 0% שומן, ללא סוכר וללא פירות), לבין שתי
פרוסות לחם קל עם שכבה דקה של גבינה 5% . האמונה הרווחת היא שהיוגורט דיאטטי
והלחם משמין. למעשה, בשניהם יש ערך קלורי דומה (כ 100- קלוריות), אך הלחם
משאיר תחושות מלאות ושובע חזקות יותר ולמשך זמן ארוך בהרבה.

מעבר לזה, לחם (כמו גם פחמימות אחרות) מעלה את רמת הסרוטונין במוח, שזה מה
שעושים נוגדי דיכאון כדוגמת פרוזאק. פחמימות פשוטות, כמו בסוכר ובממתקים,
מעלים את הסרוטונין במהירות אך לזמן קצר. לעומת זאת, פחמימות מורכבות כמו
בלחם מעלים את הסרוטונין יותר במתינות אך לזמן רב, בין 3 ל 4- שעות (ומכאן
ההנחייה של דיאטת הלחם לאכול לחם או פחמימות מורכבות אחרות כל 3-4 שעות).

סרוטונין מוגבר מרגיע ומשפר את מצב הרוח, ולא פחות חשוב, מקטין או מעלים לגמרי
את הכמיהה הבלתי נשלטת למתוקים (שוברי דיאטות ידועים), שכן אין כבר הכרח
בהם כדי להעלות את הסרוטונין. לפיכך, אוכלי היוגורט במקום הלחם גם יהיו רעבים
יותר, גם יצטרכו לאכול יותר, גם יהיו מצוברחים ועצבניים יותר רוב הזמן, וגם יתפתו
יותר בקלות לשבור את הדיאטה, אם בגלל הכמיהה למתוקים ואם בגלל הרעב והסבל
הכרוךבו, מצב הרוח הירוד ו/או העצבנות.

כל זה נכון אפילו עוד יותר לגבי דיאטות חלבונים: בניגוד לפחמימות, חלבונים דווקא
מורידים את רמת הסרוטונין, מה שגורם לעצבנות מוגברת עוד יותר, לעייפות מוגברת
ולתופעות לוואי נוספות כמו כאבי ראש. מעבר לזה, בסטייק אחד (ללא תוספות),
שמחזיק בן אדם שבע רק לכמה שעות, יש די קלוריות לכיסוי כמעט כל שעות הערנות
באכילה לשובע של לחם עם ממרחים ושפע ירקות.

האמונה הבלתי מבוססת הזאת על הלחם כאוכל משמין גרמה לכך שדיאטות רבות
מוציאות את הלחם ולא מרשות לאכול אותו, וכך הן הופכות את הדיאטה לקשה יותר,
קצרת טווח ובלתי אפשריות לביצוע.

דיאטת הלחם- הדיאטה שניפצה את מיתוס הלחם כמאכל משמין ומבוססת כולה על
אכילת לחם.

www.olgaraz.co.il לפרטים נוספים על דיאטת הלחם

אולגה רז, תזונאית קלינית, חוקרת, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז רפואי
 , תל אביב ומפתחת דיאטת הלחם