לוגו אתר בטעינה
דלג לתוכן
אא

הידעת

פיתות כוסמין בריאות וטעימות


מה זה כוסמין ומה הסיפור שלו?

כוסמין הינו סוג של דגן המשתייך לדגני החיטה היותר עתיקים, שמהם פותחו זנים עכשוויים. מדובר בצמח מקומי שגדל באזור הים התיכון כבר מאות שנה והיה בעבר מזון נפוץ ובסיסי. דגן זה מאופיין בקליפה עבה וקשה, עמידה נגד מזיקים, אולם היא שגרמה בהליך התיעוש של השדות לדחיקת הכוסמין הצידה, בשל אי יכולתן של מכונות הגורן להתמודד עם הקשיחות והעובי של הקליפה, וכמובן העדפת זני חיטה עם קליפה דקה.

בנוסף, הכוסמין לא הצליח להתחרות עם זני חיטה עכשוויים שזכו להשבחה שאפשרה את ייצורם בכמות גדולה. יחד עם זאת, הדגן הזה לא נעלם ועם עליית המודעות לתזונה בריאה על בסיס דגנים מלאים שופעי ערכי תזונה ודלי גלוטן, מקומו של הכוסמין עלה באופן מרשים. כיום דגן איכותי זה מוצע על ידי מאפיות נבחרות, כמו מאפיית אנג'ל, במוצרי אפייה רבים לרבות פיתות כוסמין מלא.

לבסוף, חשוב שלא להתבלבל בין כוסמין לכוסמת, בלבול הנובע בגין הדמיון בשמם, כאשר בפועל מדובר בשני מזונות שונים במהותם. הכוסמין הינו דגן בעוד שהכוסמת הינה זרע הנחשב כקטנית.

ערכים ויתרונות של כוסמין

פיתות כוסמין בריא לשלב בתזונה השוטפת בזכות ערכיהן והיתרונות הבריאותיים שהן מציגות, הכוללים:

  • ערכי תזונה- קמח כוסמין מלא מכיל כמות מרשימה של חלבונים, סיבי תזונה, ויטמין איי, ויטמינים מקבוצת בי, ברזל, אבץ, מגנזיום וזרחן וסידן. ערכי תזונה אלו הופכים פיתות מקמח כוסמין למאוד בריאות וגם משביעות לאורך זמן.

  • חלבון- בכוסמין יש מעט גלוטן לצד כמות גבוהה במיוחד של חלבונים, עם ארבעה עשר אחוזי חלבון למאה גרם קמח. כמו כן לחלבון של הכוסמין יש הרכב ייחודי, פחות אלרגני, שלאנשים רבים מסייע בעיכול. ככזה כוסמין מומלץ לסובלים ממעי רגיז, מעי דלקתי ומרגישות לגלוטן שאינה עקב ציליאק.

  • נתרן, חומצה פיטית ושומן רווי- בכוסמין יש כמות יחסית נמוכה של נתרן וגם כמות נמוכה של שומן רווי. לעומת דגנים אחרים יש בדגן זה גם פחות חומצה פיטית, דבר המגדיל את יכולת ספיגת המינרלים שבכוסמין בגוף.

  • עמידות- אם פעם הקליפה העבה של הכוסמין נחשבה לחסרון, כיום רואים את היתרונות שלה בהיותה עמידה בפני מזיקים. בנוסף דגן זה יכול לשגשג בתנאי גידול קשים. תכונות אלו הופכות את גידול הכוסמין ליותר בריא בהיותו נדרש בפחות חומרי הדברה ודישון.

  • אפייה- ההרכב הייחודי של הגלוטן בקמח כוסמין הופך אותו לאוורירי ומכאן גם נוח לאפייה של פיתות ולחמים.

  • טעם- לקמח כוסמין יש טעם עשיר, אגוזי ומעט מתוק, שקל לחבבו - גם על ידי ילדים.

לשלב פיתות כוסמין בתזונה יומיומית

המרקם האוורירי של פיתות מקמח כוסמין לצד טעמן המצוין, הופך אותן מתאימות לחיך של ילדים ומבוגרים כאחד. כמו כן פיתות כוסמין מקמח מלא משביעות לאורך זמן, וגם שומרות היטב על מרקמן, ולכן הן מספקות מענה מעולה לארוחה ארוזה לבית ספר או לעבודה. כמובן שניתן גם לשלבן בארוחת בוקר וערב לצד סלט טוב וחביתה. למעשה, לפיתה כומסין עצמה ניתן להתייחס כמו לפיתה רגילה ולמלא אותה בכל תוספת מועדפת ומבוקשת, בין אם מדובר בגבינות, נקניקים, דגים, בשרים, ממרחי אבוקדו, חומוס, טחינה, ממרחים מתוקים ועוד.