לוגו אתר בטעינה
דלג לתוכן
אא

הידעת

שוברים את המיתוס: האם כריך יכול להחליף ארוחה מלאה?

רותי אבירי, דיאטנית קלינית, מאפיית אנג'ל

בהחלט! כריך יכול להוות ארוחה מלאה, מזינה, משביעה ובריאה, בתנאי שמקפידים על מרכיבים בריאים. כאשר אנו מרכיבים תפריט מאוזן ובריא עלינו לוודא כי 50% מהקלוריות שהוא מספק לנו מקורן בפחמימות (המספקות אנרגיה חיונית לגופנו וממלאות תפקידים חשובים נוספים). הלחם, כבסיס של כל כריך, הינו מרכיב משמעותי בתפריט היומי. רצוי שיישא את התו "אפשריבריא" המעיד עליו כי הוא מכיל לפחות 80% קמח מלא, לא יותר מ-400 מ"ג נתרן ולא יותר מ-250 קק"ל ל-100 גרם. את שאר אבות המזון מספק תוכנו של הכריך, אותו ניתן להתאים על פי הטעם האישי וצרכינו מיוחדים.

לילד היוצא לבית הספר, מומלץ להכין סנדוויץ' לארוחת עשר אשר יכיל את כל אבות המזון ויהיה משביע דיו כדי שילדכם ישמור על ערנות וריכוז למשך מספר שעות. מאידך, חשוב להימנע מסוכרים כגון שוקולד או ריבה אשר לא מספקים ערכים תזונתיים מועילים ואשר גורמים לעלייה חדה ואחריה לירידה חדה ברמת הסוכר בדם ועקב כך עלולים לגרום לתחושת עייפות. כריך מעולה וקל להכנה ניתן להרכיב מלחמנייה טרייה העשויה מחיטה מלאה עם 2 כפות גבינה לבנה  5% שומן, 1 כף מטבוחה ו-2 עלי חסה 
   
עבור העוסקים בפעילות ספורטיבית חשוב להקפיד על תזונה נכונה לאחר האימון, כזו ששומרת על יחס נכון בין פחמימות לחלבונים ותורמת לבריאות השריר. מומלץ להתבסס על 2 פרוסות מלחם מקמח מלא ולהוסיף 2 פרוסות גבינה צהובה 9% שומן, מספר פרוסות עגבנייה ונבטים. מקור מצוין לחלבונים טובים מלבד גבינות יש גם יש בטונה, עוף, הודו או  ביצים. 


השורה התחתונה – הסנדוויץ' איננו רק פתרון מהיר לאנשים עסוקים, הוא גם יכול להוות ארוחה מזינה ומשביעה בפני עצמו! 

מי שרוצה כריך קל ודל בקלוריות יכול להרכיב כריך מ-2 פרוסות לחם קל מחיטה מלאה, 2 כפות סלט טונה, מלפפונים חמוצים וחסה.

עוד דוגמאות:

סנדוויץ' לארוחת עשר בבי"ס:
לחמניה מחיטה מלאה + 2 כפות גבינה 5% + ירקות

סנדוויץ' משביע כתחליף לצהריים בעבודה:
לחמניה מחיטה מלאה + 100 גרם חזה עוף + ירקות

סנדוויץ' דל קלוריות:
2 פר' לחם קל מחיטה מלאה + 2 פר' פסטרמה + כפית מיונז קל+ חמוצים? + ירקות